


Find out who really ‘owns the
press’ after Musk’'s comment
causes stir

Get short URL

Find out who really ‘owns the press' after Musk’s comment causes stir

© Aaron P. Bernstein / Reuters

flvlsle]ao

Elon Musk caused a stir when he asked, “who do you think *owns* the
press?” in a Twitter thread - but the names of the people and companies
who have amassed control of the bulk of US media is definitely not a
well-kept secret.

Musk’s tweet was swiftly followed by Jew-bashing comments, as well as
comments accusing the eccentric tech entrepreneur of anti-Semitism.
Some took offense at Musk emphasizing the word “owns,”apparently a
reference to an internet trope where “(((them)))” is used by trolls to refer
to powerful Jewish people.

David Rothschild @ L 4
@DavMicRot

Concerned about where this is going. twitter.com/elonmusk/statu...
3:32 PM - May 27, 2018

Q 346 O 740 people are talking about this

However, Musk did follow up on his tweet, saying he was: “Pointing out to
aspiring journo & Rodin spokesmodel, Josh Top, who thinks public polls are
controlled by “powerful people” that the media is *owned* by same. Anyone
who thought this was anti-Semitic is just revealing their inner bigot. The
context is very clear.”

READ MORE: The ultimate guide to MSM


https://msm.rt.com/#usa
https://on.rt.com/96ak
https://twitter.com/DavMicRot
https://twitter.com/DavMicRot/status/1000867369034665985
https://t.co/5RLnlpyxsP
https://twitter.com/DavMicRot/status/1000867369034665985
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=1000867369034665985
https://twitter.com/DavMicRot/status/1000867369034665985
https://support.twitter.com/articles/20175256

He didn't elaborate on which handful “powerful people” control large
swathes of the American press - so we might as well do it for him with
the help of basic Google search. Here are some of the most influential
movers and shakers who control what you watch and read.

Read more

“© Mike Blake

'Who do you think owns
the press?' Elon Musk
tweet attracts barrage of
anti-Semitic comments


https://www.rt.com/business/428007-musk-media-anti-semitism-row/

Rupert Murdoch (News Corporation)

In 1983, there were 50 corporations that dominated much of the US
media landscape. Nowadays, that number is less than 10. One of those
that stayed afloat and has grown exponentially is Rupert Murdoch’s
media empire.

After acquiring a number of newspapers in his native Australia in the
1950s and 60s, Murdoch set his sights on the UK and US markets. Fast
forward to the present, and the list of media outlets owned by Murdoch
is exhaustive.

Fox News is the most-watched cable news network in the US, and it is
capable of beaming pro-Republican content into 96 percent of American
households. Fox and all of its subsidiaries, together with the New York
Post and the Wall Street Journal, form the American wing of Murdoch’s
empire, which includes hundreds of TV networks, newspapers,
magazines and websites worldwide.

Murdoch is not known for his hands-off approach either. His takeover of
the Wall Street Journal in 2007 was marred by walkouts, as long-term
staffers protested the editorial direction Murdoch would take the paper
in.



Michael Bloomberg (Bloomberg Media)

With a wire service, a television network, websites, radio stations and
magazines all bearing his name, Michael Bloomberg is a force to be
reckoned with in American media. After building a media empire on the
back of his financial data business, Bloomberg served three terms as
mayor of New York City before returning to media in 2014. Now,
Bloomberg has 2,000 reporters around the world.



Jeff Bezos (Amazon/The Washington Post)

Jeff Bezos purchased the Washington Post in 2013 for $250 million, small
change for the world’s richest man. Since then, he's drawn the wrath of
US President Donald Trump, who has attacked Bezos' Amazon for

ripping off the US Postal Service and the Post for its negative coverage
of his administration.

Donald J. Trump & . 4
@realDonaldTrump

The Fake News Washington Post, Amazon'’s “chief lobbyist,” has another (of many)
phony headlines, “Trump Defiant As China Adds Trade Penalties.” WRONG! Should
read, “Trump Defiant as U.S. Adds Trade Penalties, Will End Barriers And Massive |.P.
Theft.” Typically bad reporting!

6:10 AM - Apr 5, 2018

Q 92.6K O 51.3K people are talking about this

Widely regarded as one of the US’ top newspapers, the Post has been
fiercely critical of Trump since day one. A Harvard study found that 83
percent of the paper’s coverage of Trump’s first 100 days in office was
negative in tone. Furthermore, the Post questioned Trump'’s fitness for
office more than any other news outlet studied.


https://shorensteincenter.org/news-coverage-donald-trumps-first-100-days/
https://twitter.com/realDonaldTrump
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/981881669593559040
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/981881669593559040
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=981881669593559040
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/981881669593559040
https://support.twitter.com/articles/20175256

The Smith Family (Sinclair Broadcast Group)

The largest television station operator in the US, Sinclair, owns or
operates 193 stations across the country, including dozens of CBS, ABC,
and Fox-affiliated stations. Sinclair is controlled by the family of its
founder, Julian Sinclair Smith, and it has been criticized for the

conservative slant of its news and for its corporate-mandated ‘must-run’
segments.

Deadspin & ¥y
@Deadspin

How America's largest local TV owner turned its news anchors into soldiers in Trump's
war on the media: theconcourse.deadspin.com/how-americas-|...

1:11 PM - Mar 31, 2018

Q 94.8K O 75.1K people are talking about this

In March, Sinclair was lambasted for requiring anchors to read verbatim
a script praising the “quality, balanced journalism” of local Sinclair
stations, while bemoaning the “sharing of biased and false news"by left-
leaning national media outlets.

Former CBS news anchor Dan Rather called the script “Orwellian” and “an
assault on our democracy.”


https://twitter.com/Deadspin
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://t.co/iLVtKRQycL
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=980175772206993409
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://twitter.com/Deadspin/status/980175772206993409
https://support.twitter.com/articles/20175256

NBC Universal

NBC Universal, a subsidiary of Comcast, owns and operates national
cable networks MSNBC, CNBC, and CNBC World, as well as 10 local NBC
stations, and 17 Spanish-language Telemundo stations.

While NBC anchors were quick to rip Sinclair over its mandatory script,
NBC went on to make its own anchors read a corporate message
extolling Comcast'’s social virtues and comparing the telecoms giant to
Nelson Mandela. Journalist Glenn Greenwald described the feel-good
corporate plug as “creepy and humiliating,” while Adam Johnson, a writer
with FAIR Media Watch, called the message “cultish.”

NBC has been accused of liberal bias, particularly during the 2016
debates between Hillary Clinton and Donald Trump, during which
Trump's claims were ‘debunked,’ not for their factual inaccuracy, but for
small semantic errors.

& View image on Twitter

NBC News & y
@NBCNews

FACT CHECK: Trump says Clinton "acid washed" her email server. She did not.
More #debate fact checks: nbcnews.to/2c6w8Ix

7:03 PM - Oct 9, 2016


https://twitter.com/NBCNews
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://twitter.com/hashtag/debate?src=hash
https://t.co/Dow86LjY8c
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://twitter.com/intent/like?tweet_id=785299709342654465
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465/photo/1
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465/photo/1
https://support.twitter.com/articles/20175256

% 3,017 Q 6,381 people are talking about this

Last week, Musk controversially declared war on the media, pledging to
launch a website that would allow people to rate the credibility of
journalists, editors and publications. The businessman planned to call
the new pet project “Pravda” - the Russian word for “truth” and the title
of the former official newspaper of the Communist Party of the Soviet
Union. He eventually settled for the domain name “Pravduh.com.”

Far being from a selfless act in the eyes of critics, Musk’s public
frustration with the media comes amid recent reports about braking
problems of Tesla’s Model 3 sedan. In April, Bloomberg also reported
that Tesla was losing $6,500 a minute, and it could fail before the end of
the year. There has even been a proposal to unseat Musk and remove his
brother Kimbal from Tesla’s board.

Think your friends would be interested? Share this story!

flvlslclalo

Trends: Elon Musk news


https://twitter.com/intent/like?tweet_id=785299709342654465
https://twitter.com/NBCNews/status/785299709342654465
https://www.rt.com/trends/elon-musk-technology-tesla/

